Autorisatieniveau 5.1
0.5 Treasury (€ 98.000 totaal nadeel)
Doorberekende kapitaallasten
Er zijn meer kapitaallasten begroot in 2021 dan daadwerkelijk zijn geboekt. De reden hiervan zijn voornamelijk uitgestelde en/of vertraagde projecten, met name op het gebied van openbare werken en onderwijshuisvesting.
Rente en dividend
Er is een voordeel van € 49.000 dat wordt veroorzaakt doordat er minder langlopende leningen zijn aangetrokken en op een later tijdstip. Hierdoor zijn de rentelasten lager dan verwacht. Een nadeel van € 6.000 wordt veroorzaakt door minder rente-inkomsten voor kortlopende geldleningen. Daarnaast is er een lagere dividendopbrengst € 16.000 doordat er geen dividend is ontvangen van Kennemermeer B.V.
0.61 t/m 0.64 Belastingen (€170.000 totaal nadeel)
OZB woningen (€ 247.000 nadeel)
Er zijn door de BSGR extra kosten gemaakt om de door de gemeente Velsen overgedragen WOZ-bestanden verder te verbeteren.
OZB niet-woningen (214.000 voordeel)
Er zijn meer inkomsten OZB niet-woningen als gevolg van extra accres, minder leegstand en een hogere waardestijging dan geprognosticeerd in het OZB-tarief niet-woningen 2021.
Parkeerbelasting (€ 47.000 nadeel)
Als gevolg van de werkzaamheden die moesten worden uitgevoerd voor het naleven van de maatregelen inzake covid-19 is er minder tijd geweest voor het uitvoeren van controles op het parkeerbeleid. Hierdoor zijn er minder inkomsten parkeerbelasting gerealiseerd.
Hondenbelasting (€ 21.000 nadeel)
Er vindt geen bijdrage plaats uit de egalisatiereserve bestrijding hondenoverlast omdat deze per 31 december 2020 leeg is.
Precariobelasting (€ 75.000 nadeel)
Er is minder precariobelasting opgelegd als gevolg van minder strekkende meters leidingen dan begroot.
0.7 Algemene uitkering (€ 1.424.000 voordeel)
De inkomsten uit de Algemene uitkering van het Rijk zijn hoger dan bij de 2e Bestuursrapportage verwacht. Dit wordt verklaard omdat er in de begroting geen rekening is gehouden met het in de Septembercirculaire toegekende voorschot van het BTW compensatiefonds over 2021 van € 700.000. Ook heeft de aanpak acute problematiek jeugdzorg een extra budget van € 199.000 toegekend gekregen. Daarnaast zijn de kerngegevens aangepast en is de uitkeringsfactor toegenomen met een bedrag van € 593.000. Een bedrag van € 1.109.000 aan coronacompensatie uit de 2e Bestuursrapportage is ten onrechte als opbrengst geraamd bij de sportaccommodaties, maar behoort bij het taakveld 0.7 Algemene middelen.
0.8 overige baten en lasten (€ 1.703.000 voordeel)
Onvoorzien
Jaarlijks staat er een bedrag van € 100.000 opgenomen in de begroting om onvoorziene uitgaven uit te dekken. Dit jaar is geen aanspraak gemaakt op dit budget.
Ontvangen SPUK-bijdragen met betrekking tot 2020
In 2020 zijn extra kosten gemaakt voor onder anderen sportaccommodaties en het zwembad, ook wordt de inkomstenderving vanuit het Rijk gecompenseerd met SPUKS's. De baten hiervoor zijn pas in 2021 binnen gekomen, waardoor hier een voordeel in 2021 is ontstaan van € 649.000.
Begrotingsverschillen/concernindexering/diversen/concernstijlposten
Verschillende stijlposten zijn abusievelijk in programma 5 geland, waar de nadelen ofwel in de overige programma's ofwel in 2022 zullen vallen. Dit geeft in totaal een voordeel op de concernindexering en concernstijlposten van € 953.000.
3.4 economische promotie (€ 33.000 nadeel)
Toeristenbelasting
Door de nasleep van de coronacrisis in 2021 zijn er minder baten ontvangen dan de verwachte € 650.000. Wel is het resultaat gunstiger ten opzicht van het vorige coronajaar.