Autorisatieniveau 3.1
2.1 Verkeer en vervoer
Er is per saldo sprake van € 187.000 minder kosten. Deze onderschrijding is met name veroorzaakt door vertraging in een aantal projecten als gevolg van bezwaren en uitgestelde participatie door de coronamaatregelen (blauwe zone Kennemerlaan, sluipverkeer Velsen-Noord). Daarnaast zijn reguliere kostenposten niet volledig besteed zoals verkeersbegeleiding kust door een slechte zomer en beperkte vervangings-/vernieuwingskosten voor de bewegwijzering. Dit geeft per saldo een voordeel van € 95.000.
De incidentele middelen die beschikbaar zijn gesteld voor verkeerslichten (€ 70.000) en verkeersveiligheid (€ 35.000) zijn nauwelijks besteed in 2021. De projecten zijn inmiddels wel gestart. Via een bestedingsvoorstel wordt voorgesteld om deze projecten in 2022 af te ronden.
Kosten die wel gemaakt zijn, maar niet begroot, zijn die voor de 2e pont (€ 350.000). De kosten die door gemeente Amsterdam hiervoor in rekening zijn gebracht zijn één op één vergoed door Rijkswaterstaat. Hierdoor ontstaat ook een niet begroot voordeel in de baten van € 350.000. De subsidie (€ 35.000) die samenhangt met de incidentele middelen voor de verkeerslichten is nog niet ontvangen en wordt meegenomen in bovengenoemd bestedingsvoorstel.
Het positieve saldo van uitgaven en inkomsten straatwerk nutsbedrijven, groot onderhoud wegen, openbare verlichting, havens en waterwerken, civiele kunstwerken en groen wordt voor € 779.000 meegenomen in de dotatie aan de reserve Openbare Ruimte. Diverse werkzaamheden zijn uitgesteld onder andere als gevolg van de coronacrisis waardoor materialen later werden aangeleverd. Verder was er een groot verloop in het personeelsbestand van de afdeling Beheer en Onderhoud.
Voorgesteld wordt om bij de resultaatbestemming 2021 het positieve resultaat van € 825.000 (inclusief de bijdrage van Zeehaven IJmuiden) aan de reserve toe te voegen.
De kosten voor een aantal herinrichtingen van straten zijn in de loop van 2021 geactiveerd. Hierdoor zijn de kapitaallasten overschreden met € 119.000.
De bijdrage van Zeehaven IJmuiden van € 46.000 voor het beheer van het havengebied wordt meegenomen in de dotatie aan de reserve Openbare ruimte. Van het Omgevingsdienst IJmond is een niet begrote subsidie ontvangen voor onderzoek naar een 2 e pont van € 24.000. Voor schade aan lichtmasten en de openbare ruimte zijn vergoedingen en uitkeringen ontvangen tot een bedrag van € 139.000.
Voor de grotere projecten zijn projectleiders ingehuurd. Hierdoor zijn bijna geen interne uren geschreven op de grote projecten. Dit levert een nadeel op van € 249.000.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
De incidentele middelen die beschikbaar zijn gesteld voor het project van grijs naar groen (€ 100.000) en het groenstructuurplan (€ 165.700) zijn niet geheel besteed in 2021. De projecten zijn inmiddels wel gestart. Via een bestedingsvoorstel wordt voorgesteld om deze projecten in 2022 af te ronden voor het nog te besteden bedrag van € 193.000.
Voor het project 'Amoveren 150KV leidingen' vervangen derde de elektriciteitskabels. Hierbij moeten de plantsoenen opnieuw worden ingericht. Voor dit project zijn nog niet alle kosten gemaakt en in rekening gebracht. De onderschrijding bedraagt € 30.000 aan de lastenkant en ook voor € 30.000 een tekort aan de batenkant.
In 2021 is het meerwerk binnen het maaibudget meegevallen en dit veroorzaakt een onderschrijding van € 94.000.Ook het maaien van de watergangen is goedkoper uitgevallen met als voordeel € 23.000.
Het onderhoud aan de straatbeplanting is € 30.000 goedkoper uitgevoerd. Er zijn € 143.000 minder doorbelaste kosten.
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
De kosten die extra zijn gemaakt (€ 180.000) worden geheel gecompenseerd door de extra opbrengsten € 179.000).