Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Spaarnwoude
Gemeenschappelijke regelingen
Recreatieschap Spaarnwoude
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlem, gemeente Haarlemmermeer en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Diepstraten
Behartigd openbaar belang
Deze regeling heeft ten doel het binnen een vastgesteld gebied:
- Bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie.
- Het tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu.
- Het tot stand brengen en onderhouden van een landschap, dat is afgestemd op het onder a en b geformuleerde.
Visie op de verbonden partij
Meewerken aan het bereiken van bovengenoemde doelstelling.
Beleidsverslag 2021
De uitvoering van de Visie Spaarnwoude Park 2040 is gestart. De visie is uitgewerkt in 17 projecten, waarbij aan 12 kansrijke projecten is gewerkt aan planvoorbereiding. Dit heeft geleid tot een go/no-go besluit eind 2021. Voor 2 te ontwikkelen ontvangstgebieden die binnen het Velsense deel liggen (omgeving SnowWorld en Zorgvrij) is een visieschets gemaakt.
Voor de herontwikkeling van Fort benoorden Spaarndam is in samenwerking met de Maatschappelijke Adviescommissie een Wit-book en Bid-book opgesteld.
Als onderdeel van de visie Spaarnwoude Park 2040 heeft het recreatieschap geïnvesteerd in achterstallig onderhoud. Het ging om een investering in no regret maatregelen bij wegen, paden en bruggen, waarbij rekening is gehouden met natuurvriendelijke oplossingen.Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Velsen heeft samen met de andere participerende gemeenten en de provincie op zich genomen om de doelstelling zoals hierboven genoemd binnen de Gemeenschappelijke Regeling te realiseren.
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
5,43 %
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
16.189
14.683
Vreemd vermogen
2.988
2.731
Resultaat
-885
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
276
283
Toelichting financiële gegevens
euro's 2020 conform de Jaarrekening 2020, 2021 is conform de begroting
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Er wordt nog onderzocht wat de effecten zijn van het samenvoegen van de verschillende gebieden en deelnemers tot één recreatiegebied met gezamenlijke reserves. Dit heeft waarschijnlijk in de toekomst gevolgen voor de hoogte van de deelnemersbijdragen.
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst IJmond
Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst IJmond
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Bloemendaal, Haarlem, Beemster, Purmerend, de Provincie Noord-Holland, Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Waterland, Wormerland en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Bal en wethouder Dinjens (plaatsvervanger)
Behartigd openbaar belang
De dienst heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en (het laten) uitvoeren, van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de dienst en de deelnemers toetsbare afspraken over de omvang en kwaliteit van de te leveren producten en diensten, alsmede de daarbij behorende kosten.
Visie op de verbonden partij
De Omgevingsdienst IJmond is een uitvoerende dienst. De gemeente is wettelijk verplicht uitvoeringstaken op het gebied van milieu en duurzaamheid uit te laten voeren. Specifiek gaat het om vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van bijvoorbeeld bodem, lucht en geluid. Daarnaast bereidt de Omgevingsdienst als milieuafdeling van de gemeente Velsen het gemeentelijk beleid op het gebied van Milieu voor. Samen met de ODIJ draagt de gemeente zorg voor een integrale bescherming van milieu en leefomgeving. Het initiëren en stimuleren van een ontwikkeling die voorziet in de behoefte van de huidige generatie zonder daarmee toekomstige generaties te beperken in hun behoeftevoorziening.
Beleidsverslag 2021
De Omgevingsdienst IJmond is een uitvoerende dienst. Ze bereidt als milieuafdeling van de gemeente Velsen het gemeentelijk beleid op het gebied van milieu en duurzaamheid voor en voert op basis van wettelijke regels en lokale programma's het beleid van de gemeente uit. De inhoudelijke basis voor de uitvoeringsactiviteiten is nu nog het Milieubeleidsplan 2016-2020.
Voor het milieudomein en de samenwerking tussen de gemeente en de ODIJ was 2021 een transitiejaar. De transitie zal ook in 2022 nog aan de orde zijn. Aanleiding daarvoor is allereerst de invoering van de Omgevingswet. Ook de Omgevingsdienst moet zich op die wet voorbereiden. En 2e aanleiding was de door de gemeente opgelegde financiële taakstelling voor de ODIJ. Om deze taakstelling te realiseren zijn gemeente en Omgevingsdienst het project Herijking takenpakket ODIJ gestart. De bezuinigingstaakstelling voor 2021 is gerealiseerd uit het positieve resultaat van de Omgevingsdienst over 2020. Het bleek echter niet mogelijk de taakstelling voor 2022 binnen de Gemeenschappelijke Regeling te realiseren. Met het deelnemen aan de Gemeenschappelijke Regeling hebben we de zeggenschap over de inzet van de middelen voor een groot deel uit handen gegeven. Alle deelnemers binnen de Gemeenschappelijke Regeling moeten er mee instemmen. Zo niet, dat hebben we alleen de optie gedeeltelijk uit te treden. Daar zijn veel kosten aan verbonden.
In 2021 is de publieke aandacht voor milieu en een gezonde leefomgeving in Velsen enorm toegenomen. In opdracht van Velsen, Beverwijk en Heemskerk heeft de Omgevingsdienst het programma Gezondheid en Luchtkwaliteit opgesteld. Het gaat om een intensivering van bestaande en nieuwe maatregelen om vervuilende emissies aan de lucht te voorkomen of te beperken.
Begin 2021 zou de Omgevingsdienst een evaluatie van Milieubeleidsplan 2016-2020 opleveren een aanbevelingen doen voor het Koersdocument voor de Omgevingsvisie. De evaluatie is echter nog niet aan ons college voorgelegd. De aanbevelingen voor het Koersdocument zijn daarom via de milieuadviseurs van de ODIJ bij de voorbereiding van het Koersdocument ingebracht.
Naar aanleiding van de Omgevingswet tenslotte gaan er op het gebied van Bodembeheer beleidstaken van de provincie naar de gemeente. De provincie heeft de daarbij behorende taken op het gebied van Vergunningverlening, toezicht en handhaving per 31 december 2018 ondergebracht bij de ODIJ. Omdat de Omgevingsdienst de uitvoerende taken onder de Omgevingswet blijft uitvoeren, krijgt ze in de toekomst nieuwe opdrachtgevers. Gemeenten, provincie en Omgevingsdienst hebben in 2021 met elkaar de impact van deze decentralisatie verkend. In 2022 leidt het project tot een actualisatie van onze Nota Bodembeheer.
De Omgevingsdienst verantwoord haar activiteiten via een eigen jaarverslag aan de besturen van de gemeenschappelijke regeling.Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeente is verplicht de uitvoering van de milieutaken uit te besteden aan de Omgevingsdienst. (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht). Voor de overige taken is sprake van vrijwillige deelname aan de gemeenschappelijke regeling. Dat laatste betekent echter niet, dat aanpassen van het takenpakket van de ODIJ (vrijwillige deelname) zonder gevolgen is. Dat vraagt te allen tijde om een zorgvuldig en gezamenlijk proces.
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
In 2021 hebben we met de ODIJ aandacht besteed aan de informatievoorziening aan colleges en raden. De Omgevingsdienst kent een eigen begrotingscyclus. Naast de informatie die de Omgevingsdienst verstrekt via haar kadernota, haar begroting en haar jaarverslag, rapporteert de Omgevingsdienst periodiek over de voortgang van de uitvoeringsprogramma's die ze ook namens de gemeente Velsen onder haar hoede heeft.
Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Dit is 35,14%.
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
390
354
Vreemd vermogen
10.410
7.891
Resultaat
471
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
1.724
1.819
Toelichting financiële gegevens
Bedragen 2020 conform de jaarrekening, voor 2021 op basis van de Begroting 2022.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Voor de taakstelling vanaf 2022 zijn diverse oplossingen geïnventariseerd die in het kader van de begroting met het college en de raad zijn besproken. Hier zijn nog geen afspraken gemaakt om de taakstelling in te vullen.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Op basis van de onderkende risico’s is het benodigde weerstandsvermogen gesteld op € 467.230. Het weerstandsvermogen is verhoogd tot € 375.000 met een deel van het resultaat over 2020 en kan hiermee als matig worden gekwalificeerd. Hierdoor is de ODIJ niet volledig in staat om risico’s op te vangen met haar eigen vermogen. De deelnemers aan de Gemeenschappelijke Regeling ODIJ waaronder Velsen staan hiervoor garant. In de komende 3 jaar vult ODIJ het weerstandsvermogen aan tot het gewenste niveau. Indien nodig vraagt ODIJ na 3 jaar een bijdrage van haar deelnemers, maar alleen als het binnen die tijd op eigen kracht niet lukt.
- Gemeenschappelijke regelingen ReinUnie
Gemeenschappelijke regelingen
ReinUnie
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Geen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Bal
Behartigd openbaar belang
De ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen voor de afvalinzameling met NV HVC. Daarnaast wordt gestreefd samenwerking op het gebied van afvalverwerking en reiniging.
Visie op de verbonden partij
Het beheren en naleven van deze huur-, financieringsovereenkomsten zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke regeling.
Beleidsverslag 2021
De activiteiten en beleidsvoornemens van de ReinUnie liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot afvalverwijdering van de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
In de regeling is opgenomen dat gemeenten dit in onderlinge overeenstemming regelen. Die overeenstemming heeft dan betrekking op verdelen van de gezamenlijke bezittingen en de financiële gevolgen van die verdeling.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
de overeenkomsten over de financiering en verhuur van de opstallen die in bezit zijn van ReinUnie zijn lopen tot 2032. Tot dat moment zijn er in principe weinig activiteiten en/of informatie te delen. Mochten er tussentijdse ontwikkelingen zijn met betrekking tot het vastgoed van ReinUnie zullen we de gemeenteraad daarover tijdig informeren.
Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
47%
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
0,2
1
Vreemd vermogen
3.141
2.937
Resultaat
0,7
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
9
9
Toelichting financiële gegevens
De cijfers voor 2021 zijn gebaseerd op de Begroting 2022, de cijfers 2020 conform de jaarrekening.
De jaarlijkse lasten van ReinUnie worden gedekt door een bijdrage van de deelnemende gemeenten en wordt vanuit het budget voor huishoudelijke afval betaald.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een opgelegde bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Per 1 Januari 2021 was de Algemene reserve € 917. Per 31 december is het geschatte eigen vermogen gelijk. ReinUnie heeft dus een bescheiden Algemene reserve. Eventuele tegenvallers die niet door de Algemene reserve kunnen worden opgevangen, worden door de deelnemers opgevangen middels een grotere bijdrage in het volgende boekjaar. Op grond van de gemeenschappelijke regeling ReinUnie is er geen voorschrift over de minimale of maximale Algemene reserve.
- Gemeenschappelijke regelingen Centraal Nautisch Beheer
Gemeenschappelijke regelingen
Centraal Nautisch Beheer
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het CNB is een Bedrijfsvoering organisatie. Deze kent een enkelvoudig bestuur. De gemeente benoemd een bestuurder (wethouder) in het DB en 3 (raadsleden) in het AB.
Behartigd openbaar belang
Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Velsen en het Noordzeekanaalgebied.
Visie op de verbonden partij
Intensieve samenwerking komt ten goede aan de veiligheid op het Noordzeekanaal en verminderd de administratieve lasten van de ondernemers.
Beleidsverslag 2021
Niet van toepassing.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeente neemt vanaf 1994 op verzoek van Rijk en Amsterdam en met het oog op het gezamenlijke doel deel in de Gemeenschappelijke Regeling.
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Geen financieel belang
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
Nnb
Nnb
Vreemd vermogen
Nnb
Nnb
Resultaat
Nnb
Nnb
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Nnb
Nnb
Toelichting financiële gegevens
De uitvoering van de taken van het CNB vallen organisatorisch binnen de organisatie van Haven Amsterdam in een aparte divisie havenmeester (DHM). De opzet van de gemeenschappelijke regeling is zo dat het exploitatie resultaat gedragen wordt door het Havenbedrijf Amsterdam.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen IJmond Werkt!
Gemeenschappelijke regelingen
IJmond Werkt!
Programma 2
Vitaal en sociaal Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, gemeente Heemskerk, gemeente Uitgeest en gemeente Velsen.
(NB: Uitgeest heeft besloten om uit te treden per 31-12-2021; dit is echter nog niet geeffectueerd ten tijde van het opstellen van de onderstaande informatie)Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Steijn en Wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de Participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking. Daarnaast is IJmond Werkt! verantwoordelijk voor de re-integratie taken van de Wsw doelgroep en de mensen met een indicatie Nieuw Beschut Werk.
Visie op de verbonden partij
De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten voor zowel de werkgever als de kandidaat.
Beleidsverslag 2021
De IJmondgemeenten werken in IJmond Werkt! samen om bijstandsgerechtigden met een relatief korte afstand tot de arbeidsmarkt zo snel mogelijk aan betaald werk te krijgen. In 2021 voerden wij samen met IJmond Werkt! een pilot uit om de samenwerking op het gebied van de intake van nieuwe uitkeringsgerechtigden te verbeteren. De ervaringen die in de pilot zijn opgedaan gebruiken we als input voor het maken van nieuwe uitvoeringsafspraken met IJmond Werkt! in de vorm van een uitgangspuntennotitie. Deze biedt de basis voor een duurzame regionale samenwerking. Corona heeft ook in 2021 een flinke invloed gehad op de dienstverlening van IJmond Werkt! en het werkgevers servicepunt (het WSP is een samenwerking tussen IJmond Werkt!, Pasmatch en UWV). Gedurende het eerste half jaar stond de uitstroom van werkzoekenden onder druk omdat de dienstverlening door corona veelal op afstand moest plaatsvinden. In het 3e kwartaal van 2021 is de werkaanvaarding weer flink gestegen. Dit is een direct gevolg van de gunstigere arbeidsmarkt, maar ook door de versoepeling van coronamaatregelen waardoor er weer trainingen konden worden gegeven.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Bij uittreding moet een vergoeding worden betaald voor de schade die door de uittreding ontstaat voor de achterblijvende gemeenten.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
De informatievoorziening vindt plaats door middel van kwartaalrapportages en een financieel en inhoudelijk jaarverslag.
Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente wordt bepaald op basis van het aantal inwoners verhoogt met 2%. Conform de gemeenschappelijke regeling; in 2019 kwam dit uit op 44,0%.
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
1.734
1.733
Vreemd vermogen
3.601
1.835
Resultaat
1.490
-
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
6.490
6.840
Toelichting financiële gegevens
Bron: Begroting 2022 en Meerjarenraming 2023 t/m 2025 van de gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! Het betreft hier een initiële begroting op hoofdlijnen, waarbij de uittreding van Uitgeest nog niet is verwerkt, omdat de gevolgen hiervan nog niet zijn bepaald. De bijdrage wordt bepaald conform de in 2019 nieuw vastgestelde gemeenschappelijke regeling op een in voldoende mate bekostigend bedrag dat is gebaseerd op de begroting van IJmond Werkt! en het aandeel per gemeente gebaseerd op het aantal inwoners.
Het eigen vermogen bestaat uit € 500.000 Algemene reserve en overige reserves voor onder andere huisvesting Trompet en groenvoorziening Heemskerk en herstructurering WSW.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een (opgelegde) bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Mogelijke kortingen op het Wsw- en re-integratiedeel subsidie uit het participatiebudget.
- Eventuele bezuinigingen op de (groen)opdrachten die de deelnemende gemeenten aan IJmond Werkt! verstrekken.
- Vermindering LIV subsidie.
- Niet realiseren NBW plekken.
- Cao loonsverhoging ambtenaren.
- Zittend bestand minder snel omlaag dan verwacht.
- Gelijkrecht payroll.
- Meer vergoedingen uit participatiebudget.
- Oplopend ziekteverzuim bij SW.
- Uittreding Uitgeest.
- Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland
Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland
Programma 2
Vitaal en sociaal Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
https://www.leerplein-mzk.nl
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Steijn
Behartigd openbaar belang
Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente.
Visie op de verbonden partij
Ten behoeve van de wetsuitvoering is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in regio melden op één gelijke wijze verzuim aan.
Beleidsverslag 2021
In 2021 is onverminderd uitvoering gegeven aan de centrale registratie. Voor de gehele regio ontstaat 1 actueel en volledig bestand van alle 4- tot 27-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim en startkwalificatie en dergelijke waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken gebruik kunnen maken.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van een vrijwillige deelname aan deze regeling. Wel is er een verplichting uitvoering te geven aan de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten.
Gemeente is de GR aangegaan voor de onderdelen leerplichtadministratie (voorheen GR Carel) en de regionale RMC-functie. De uitvoering van de leerplicht doet Velsen lokaal.Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Gemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude is door een gemeentelijke fusie per 1 januari 2019 uitgetreden uit de GR schoolverzuim en VSV. Deze uittreding gaat gepaard met frictiekosten. Hiervoor is met die gemeente een afkoopsom voor percelen 1, 2 en 3 over 5 jaar afgesproken; deze afkoopsom zal worden ingezet de komende 5 jaar om te voorkomen dat de resterende gemeenten geconfronteerd worden met een financieel nadeel als gevolg van de uittreding (conform artikel 32, lid 6 van de GR).
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
Nnb
Nnb
Vreemd vermogen
Nnb
Nnb
Resultaat
Nnb
Nnb
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
24
39
Toelichting financiële gegevens
De bijdrage voor 2021 is volledig voldaan aan de centrumgemeente Haarlem. De bijdragen voor 2022 t/m 2025 zijn gebaseerd op de Meerjarenbegroting t/m 2024.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De Gemeenschappelijke Regeling is gericht op de uitvoering van specifieke activiteiten en houdt in beginsel geen weerstandvermogen aan. Het totale vermogen is beschikbaar voor de doelstelling. Er spelen geen bijzondere risico's die een financiële impact kunnen hebben.
- Gemeenschappelijke regelingen Noord-Hollands Archief
Gemeenschappelijke regelingen
Noord-Hollands Archief
Programma 3
Wonen en leven in Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, gemeente Haarlem en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de minister en de gemeenten bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden en de collecties die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de Provincie Noord-Holland en in de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten. Het Noord-Hollands Archief is ingesteld om archieven te bewaren voor het Rijksarchief in Noord-Holland en de gemeenten in de regio Kennemerland en deze voor het publiek toegankelijk te maken en houden. Het Noord-Hollands Archief zet hierbij ook in op het digitaliseren van archieven en beeldcollecties. Veelgevraagd en kwetsbaar materiaal wordt voor een breed publiek beschikbaar gemaakt.
Visie op de verbonden partij
Het Noord-Hollands Archief voert de wettelijke taak van beheer van archieven uit voor de gemeente. Het archief wordt ontsloten zodat zoveel mogelijk mensen kunnen kennismaken met de collectie en archieven.
Beleidsverslag 2021
nog niet beschikbaar
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
nvt
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Jaarlijkse financiële bijdrage in de kapitaallasten en het archiefbeheer.
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
Nnb
Nnb
Vreemd vermogen
Nnb
Nnb
Resultaat
Nnb
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 346
375
Toelichting financiële gegevens
De bijdrage aan het Noord-Hollands Archief voor 2021 bestaat uit 2 delen, de reguliere bijdrage voor de exploitatie ad € 296.448 en de bijdrage voor digitaal informatiebeheer ad€ 78.436.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een opgelegde bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Kennemerland
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma 4
Burger en bestuur
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Bloemendaal, Beverwijk, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester Dales en wethouder Steijn
Behartigd openbaar belang
Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen rond Brandweerzorg en Publieke Gezondheidszorg:
- Het inventariseren van risico's van branden, rampen en crises.
- Het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald.
- Het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de brandweertaak.
- Het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
- Het instellen en in stand houden van een brandweer.
- Het instellen en in stand houden van een GHOR.
- Het voorzien in de regionale meldkamerfunctie NH.
- Het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel.
- Het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.
- Met ingang van 2020 uitvoering geven aan de taken van Veilig Thuis en aan een zevental taken op het gebied van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.
Visie op de verbonden partij
Het zorg dragen voor de bescherming van de burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet.
Beleidsverslag 2021
Het jaar 2021 heeft volop in het teken gestaan van de coronacrisis. De VRK heeft laten zien dat ze goed ingericht zijn om van groot nut te zijn in een crisis als deze. De VRK heeft haar prioriteiten wel moeten wijzigen. Met daarnaast een nieuwe manier van werken, het opdoen van een enorme hoeveelheid nieuwe ervaringen en het verkrijgen van heel veel nieuwe kennis. Dit heeft ook veel gevraagd van de medewerkers van de VRK het afgelopen jaar. In de programmabegroting van de VRK van 2021 was voor het eerst het programma voor Veilig Thuis integraal in beeld. Verder zijn in 2021 de uitkomsten van de evaluatie van de Wet veiligheidsregio's bekend geworden. Daarnaast vindt met terugwerkende kracht in 2021 de overdracht van het beheer, onderhoud, meerjarig onderhoud en eigendom plaats van de (resterende) brandweerkazernes. Ook is er hard gewerkt aan de verandering van de blusmethode van Brandweer Kennemerland. Er zijn hiervoor het afgelopen jaar watertankwagens, pompwagens en slangenwagens aangeschaft. Door deze nieuwe methode is de brandweer niet meer afhankelijk van de locatie van brandkranen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Deelname is een wettelijke verplichting (Wet veiligheidsregio’s). Een overgang van de ene Veiligheidsregio naar de andere vraagt een Algemene Maatregel van Bestuur, daar de wettelijke bepaalde indeling dan aangepast moet worden.
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Deelname is landelijk opgelegd. Veranderen van Veiligheidsregio kan enkel bij Algemene Maatregel van bestuur.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
De raad kan informele werkbezoeken brengen aan de Veiligheidsregio Kennemerland. De VRK organiseert deze werkbezoeken periodiek.
Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente Velsen is onveranderd.
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
3.630
4.568
Vreemd vermogen
56.312
48.873
Resultaat
475
31
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
7.700
7966
Toelichting financiële gegevens
De financiële gegevens zijn overgenomen uit het Jaarverslag 2020 en de Begroting 2022-2025 van de VRK
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een opgelegde bezuiniging, desondanks heeft het Dagelijks Bestuur van de VRK de directie verzocht om een begeleidingscommissie samen te stellen om te onderzoeken op welke manier het maatschappelijk rendement van de VRK kan worden verhoogd. Deze commissie heeft in januari 2022 haar bevindingen opgeleverd en aan het DB voorgelegd. De resultaten zullen worden betrokken in de uitgangspunten voor de Begroting 2023.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De Veiligheidsregio heeft bij de Begroting 2022 haar risico’s geïnventariseerd en gekwantificeerd voor een totaal bedrag van € 5 miljoen. Hierop zijn diverse beheersmaatregelen ontwikkeld. De VRK hanteert een weerstandsratio van 0,7 uitgaande van de situatie dat de deelnemende gemeenten een deel van het risicodragerschap voor hun rekening nemen.
De aangehouden weerstandscapaciteit bedraagt op basis van deze ratio € 3,5 miljoen (reserve en post onvoorzien) en men gaat er vanuit dat te verwachten risico’s hiermee goed zijn op te vangen. - Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland
Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Leiden
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
De gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Velsen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Zoeterwoude en het Hoogheemraadschap van Rijnland
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) is een samenwerkingsverband op het gebied van belastingen. De BSGR voert namens de deelnemers de heffing en invordering van lokale belastingen uit. Ook stelt de BSGR de hoogte van de WOZ-waarde voor alle onroerende zaken in deze gemeenten vast. Voordeel van de samenwerking is dat inwoners en bedrijven van de deelnemende gemeenten zoveel mogelijk 1 gezamenlijke aanslag voor de gemeentelijke en waterschapsbelasting ontvangen.
(NB Inwoners en bedrijven van Velsen-Noord ontvangen de gemeentelijke belastingaanslag van de BSGR en ontvangen de aanslag waterschapsbelasting van Noord-Hollands Noorderkwartier).Visie op de verbonden partij
De samenwerking vergroot de continuïteit, kwaliteit en betrouwbaarheid van de belastingwerkzaamheden en verbetert de dienstverlening aan inwoners en bedrijven. Ook leidt dit tot lagere kosten voor de deelnemende gemeenten.
Beleidsverslag 2021
Het beleidsverslag van 2021 is afhankelijk van de jaarstukken van de BSGR, deze zijn op het moment van schrijven nog niet bekend bij de gemeente. Wij verwachten geen grote wijzigingen naar aanleiding van de correspondentie met de BSGR ten opzichte van het gepresenteerde beeld van de begroting.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeenteraad heeft in 2020 besloten vanaf 1 januari 2021 alle gemeentelijke belastingwerkzaamheden onder te brengen bij de BSGR. De deelname is vrijwillig.
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
De afspraken met de deelnemers zijn vastgelegd in de aangepaste dienstverleningsovereenkomst, waarin tevens verwezen wordt naar het besluit van het Algemeen Bestuur d.d. 27 maart 2014 inzake uittreding. Inmiddels heeft het Algemeen bestuur - vooruitlopend op de voorgenomen wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen- op 25 juni 2020 ingestemd met een geactualiseerde tekst aangaande een uittredingsbepaling.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Maandelijkse aanlevering: Deelnemersrapportage: per heffingssoort wordt inzichtelijk gemaakt wat is begroot en wat is gerealiseerd.
Maandelijkse aanlevering: Betalingsoverzichten, waarbij gecontroleerd wordt of alle betalingen ook binnen komen.
Maandelijkse aanlevering: Rapportage opgelegde aanslagen, verminderingen, vernietigingen, ontheffingen, kwijtschelding, rente en oninbaar.Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Bijdrage op grond van Begroting 2022 is € 1.063.165 en dit is 7,9% van de totale (begrote) deelnemersbijdragen.
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
665
Vreemd vermogen
5.746
Resultaat
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
1.050
Toelichting financiële gegevens
De financiële gegevens zijn overgenomen uit de (gewijzigde) Begroting 2021 en de Ontwerpbegroting 2022.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er zijn geen taakstellingen opgenomen.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Binnen de BSGR is een gestructureerd risicomanagement model ontwikkeld tot uiting komend in een ISAE controleraamwerk. Met behulp van dit model is een totaal gewogen risicobedrag berekend van € 1,2 miljoen. Dit berekende risico is voor de helft het gevolg van een forse toename van de te verwachten aantallen no cure no pay bezwaren met de bijbehorende proceskostenvergoedingen in de komende jaren.
Het risico wordt niet volledig gedekt door het weerstandsvermogen van € 480.000, waardoor een risico resteert van € 720.000 dat door deelnemers moet worden gedragen.
Voor de gemeente Velsen komt dit neer op risicobedrag van € 56.600.
Coöperaties en vennootschappen
- Coöperaties en vennootschappen Kennemerstrand N.V.
Vennootschappen en coöperaties
Kennemerstrand N.V.
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen, Seaport IJmuiden Onroerend Goed B.V., Recreatiepark Kabbelaarsbank B.V.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Dinjens en wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
Het verkrijgen, houden, onderhouden, ontwikkelen terrein en exploiteren van (beperkte) rechten op een door de Staat der Nederlanden in erfpacht uit te geven terrein (aangeduid als duin-midden-gebied en centrumgebied), gelegen ten zuiden van de zuidpier te IJmuiden, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten dat.
Het deelnemen in, het samenwerken met, het voeren van directie over en het verlenen van adviezen en andere diensten aan rechtspersonen met een gelijk of soortgelijk doel.
Het verrichten van al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Visie op de verbonden partij
Het ontwikkelen, onderhouden en exploiteren van het in erfpacht uitgegeven terrein duin-midden-gebied en centrumgebied, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten het terrein.
Beleidsverslag 2021
Wordt nog ingevuld
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Zie hiervoor de Jaarrekening van Kennemerstrand NV.
Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente Velsen is 102 aandelen A (€ 31.797) - 51%
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
-7
Nnb
Vreemd vermogen
267
Nnb
Resultaat
-189
Nnb
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 0
Nnb
Toelichting financiële gegevens
Kennemerstrand N.V. heeft een 100% deelneming in Kennemermeer B.V.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De (gemeentelijk) directeur heeft het signaal afgegeven dat de middelen van Kennemerstrand N.V./Kennemermeer B.V. onvoldoende zijn om aan alle verplichtingen in het kader van de ontwikkeling van Kustplaats IJmuiden aan zee te kunnen voldoen. In 2020 en 2021 zijn door de aandeelhouders leningen ter beschikking gesteld om de verplichtingen te kunnen voldoen.
- Coöperaties en vennootschappen Zeehaven IJmuiden N.V.
Vennootschappen en coöperaties
Zeehaven IJmuiden N.V.
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Bedrijven gevestigd in het havengebied, gemeente Velsen, provincie Noord-Holland, gemeente Katwijk
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente benoemt een van de 5 commissarissen.
Behartigd openbaar belang
Het beheren, ontwikkelen en exploiteren van het havengebied en de havenfaciliteiten en de weginfrastructuur ten dienste van de gevestigde ondernemingen, alsmede de visafslag ten dienste van de reders/aanvoerders en de groothandelaren.
Visie op de verbonden partij
Invloed aanwenden om in het havengebied de gewenste economische ontwikkeling tot stand te brengen en daartoe in het regionale en nationale zeehavennetwerk medewerking en steun verwerven en afstemming met omliggende woongebieden en het IJmuiderstrand. De directie van Zeehaven IJmuiden N.V. en de wethouders Economische zaken en Ruimtelijke ordening voeren hiertoe regelmatig overleg.
Beleidsverslag 2021
De kernsectoren Food en Energy hebben zicht positief ontwikkeld in 2021. De Leisure sector heeft de negatieve gevolgen van Covid ondervonden. De ferry-vaart werd beperkt omdat alleen vrachtvervoer was toegestaan. De cruisevaart is slechts beperkte periodes in het jaar mogelijk geweest.
De positie van de haven als het offshorewind centrum van Nederland is verder versterkt in 2021. Met de aanleg van een nieuwe steiger in de IJmond haven en de realisatie van de onderhoudshub voor Vattenfall voor het nieuwe park Hollandse Kust Zuid. Daarnaast hebben verschillende bedrijven in deze sector zich gevestigd in de IJmondhaven. En zijn diverse ondersteunende projecten voor bestaande en nieuwe windmolenparken vanuit de IJmondhaven uitgevoerd.Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De raad besloot in 1989 bij de oprichting van de NV tot de participatie c.q. tot de aankoop van aandelen.
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
€ 816.804 aan aandelen, 16,9% van het aandelenkapitaal.
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
25.360
Nnb
Vreemd vermogen
36.022
Nnb
Resultaat
1.040
Nnb
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 0
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Borg € 8.475.000 a.g.v. aflossing (jaarrekening stond nog op € 9 miljoen). Bedragen 2020 zijn conform de jaarrekening.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Gemeente is aandeelhouder voor 16,9% van het aandelenkapitaal. Daarnaast is er een borgstelling van de gemeente aan Zeehaven IJmuiden voor de IJmondhaven van € 8.475.000.
- Coöperaties en vennootschappen Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vennootschappen en coöperaties
Bank voor Nederlandse Gemeenten N.V. (BNG)
Programma 5
Organisatie en financiën
Algemeen
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, 11 provincies en een Hoogheemraadschap. De Gemeente Velsen bezit 280.410 aandelen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Vertegenwoordiger algemene vergadering van aandeelhouders: J. Verwoort
Behartigd openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50).
Visie op de verbonden partij
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage. De BNG heeft Duurzaamheid hoog op de agenda.
Beleidsverslag 2021
Per 31 december 2021 zijn de aandelen nog steeds in ons bezit. Daarnaast zijn er in 2021 2 langlopende leningen bij de BNG afgesloten en is een groot deel van de kortlopende financiering gefinancierd met kasgeldleningen bij de BNG.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Er is geen sprake van frictiekosten. Verkoop van aandelen heeft invloed op de begroting van de Gemeente Velsen. De jaarlijkse inkomsten van de Gemeente Velsen nemen dan af. Dit houdt in dat er andere inkomsten gegenereerd moeten worden.
Er is geen sprake van frictiekosten. Verkoop van aandelen heeft invloed op de begroting van de Gemeente Velsen. De jaarlijkse inkomsten van de Gemeente Velsen nemen dan af. Dit houdt in dat er andere inkomsten gegenereerd moeten worden. Er is geen sprake van frictiekosten. Verkoop van aandelen heeft invloed op de begroting van de Gemeente Velsen. De jaarlijkse inkomsten van de Gemeente Velsen nemen dan af. Dit houdt in dat er andere inkomsten gegenereerd moeten worden.
Er is geen sprake van frictiekosten. Verkoop van aandelen heeft invloed op de begroting van de Gemeente Velsen. De jaarlijkse inkomsten van de Gemeente Velsen nemen dan af. Dit houdt in dat er andere inkomsten gegenereerd moeten worden.
Er is geen sprake van frictiekosten. Verkoop van aandelen heeft invloed op de begroting van de Gemeente Velsen. De jaarlijkse inkomsten van de Gemeente Velsen nemen dan af. Dit houdt in dat er andere inkomsten gegenereerd moeten worden.Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Binnen de Planning- en Controlcyclus kan de jaarrekening van de BNG achteraf aan de raad ter kennisname worden gestuurd.
Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 636.222,55. Dat is tevens het risicobedrag.
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
4.887.000
Nnb
Vreemd vermogen
155.262.000
Nnb
Resultaat
€ 221.000
Nnb
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal), de vervanging van Euribor en Eonia en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het Rijk).
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een (voorgenomen) bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Faillissement van de bank. Hiervoor zijn geen maatregelen getroffen.
- Coöperaties en vennootschappen NV HVC
Vennootschappen en coöperaties
NV HVC
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Alkmaar
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
44 gemeenten en 6 waterschappen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Bal
Behartigd openbaar belang
De gemeente Velsen is aandeelhouder. HVC verwerkt en verhandeld het huishoudelijk afval van haar aandeelhouders en is duurzame energieleverancier.
Visie op de verbonden partij
De deelname in HVC heeft als doel het zeker stellen dat tegen de acceptabele kosten en op verantwoorde wijze het Velsense rest-, grof- en gft-afval wordt verwerkt.
Beleidsverslag 2021
Een strategisch belangrijke afweging bij HVC komende jaren is de garantstelling van aandeelhouders voor HVC. In de Koers 2024 is afgesproken dat aandeelhouder vanaf 2024 vrijwillig financieel garant kunnen staan voor HVC. Tot op heden is dat een verplichting en inherent onderdeel van het aandeelhouderschap. Er komt (in 2024) een moment dat Velsen moet besluiten of ze nog langer garant wil staan voor leningen van HVC.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Uittreden uit HVC is zeer complex. Het meest complex is het overdragen van de verplichting huisvuil aan te leveren. Die verplichting kan alleen aan aandeelhouders overgedragen worden. Vergelijkbaar geldt overdracht van de lopende garantstelling voor leningen van HVC.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Huidige informatieniveau is op orde. In het proces van besluitvorming in de aandeelhoudersvergadering van HVC is het soms moeilijk om daarover op tijd met de raad in gesprek te gaan.
zo nodig, past HVC het proces in voorkomende gevallen aan.Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Velsen heeft 132 aandelen van de totaal 2.914 die er zijn uitgegeven.
Bij de uittreding (in 2018) van Zaanstad uit de GR AIJZ is overeengekomen dat Zaanstad 1 aandeel HVC onder voorwaarden in bezit kreeg.
De voorwaarde is dat als de aandelen HVC door Zaanstad ooit vervreemd worden aan derden de opbrengsten van dit ene aandeel worden verdeeld onder de deelnemers in AIJZ van destijds.
Zaanstad 50%, Velsen 25%, Heemskerk 12,5% en Beverwijk 12,5%. Deze situatie zou zich bijvoorbeeld in voor kunnen doen als HVC in de toekomst wordt verkocht aan een private marktpartij.Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
€ 142.000
Vreemd vermogen
€ 613.082
Resultaat
€15.200
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Geen
Geen
Toelichting financiële gegevens
Op basis van het aandeelhouderschap staat Velsen garant voor leningen van HVC. Daarvoor ontvangt Velsen een garantstellingprovisie van 1%.
In 2021 ontvangt Velsen daarvoor 132/2914* € 6.130.818 = € 277.717 (op basis van stand 2020)
Gegevens vanuit de Jaarrekening 2020, de Jaarrekening 2021 van HVC is nog niet beschikbaar.
Wij beschikken niet over een begroting van HVC.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De garantstelling voor de financiële positie van HVC is opgenomen in de risicoparagraaf van Velsen.
- Coöperaties en vennootschappen Regionale ontwikkelingsmaatschappij (ROM)
Vennootschappen en coöperaties
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM)
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland, ontwikkelbedrijf Noord-Holland Noord: Amsterdam, Amstelveen, Alkmaar, Beverwijk, Den Helder, Dijk en Waard, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Hoorn, Hollands-Kroon, Landsmeer, Ouder-Amstel, Purmerend, Schagen, Uithoorn, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Via jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Velsen is bestuurlijk vertegenwoordigd in de MRA/platform Economie. Hier wordt de beleidsontwikkelingen rondom de ROM besproken.
Behartigd openbaar belang
Stimuleren MKB, innovatie, energietransitie, circulaire economie en duurzaamheid.
Visie op de verbonden partij
Met een regionaal investeringsfonds wordt er een gat gedicht tussen subsidies en private investeringen. Omdat veel innovatieve en duurzame investeringen moeilijker voor financiering in aanmerking komen, wordt hiermee een gat gedicht. In Velsen moet er op het vlak van duurzaamheid een flinke slag worden geslagen nog. Hiermee bieden we een faciliteit voor de bedrijven om die omslag sneller te maken. Een belangrijke randvoorwaarde voor verdere innovaties en transities.
Beleidsverslag 2021
In Noord-Holland en de MRA is in 2021 gewerkt aan de oprichting van een Regionale Ontwikkel Maatschappij (ROM). Het college heeft op 29 juni een voorgenomen besluit genomen om deel te nemen in de ROM en dit besluit is op 28 september bekrachtigd. Met ingang van 8 oktober 2021 was de oprichting van de ROM een feit. Met de ROM komt tot € 165 miljoen aan fondskapitaal beschikbaar voor duurzame economische stimulering én is de regio aangesloten op het landelijke ROM-netwerk.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillige deelname
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Naar verwachting is over de hele termijn de nominale inleg gegarandeerd. Maar er is sowieso een (klein) risico dat er geen of minder rendement wordt gemaakt. Eerder uittreden kan dus altijd, het is onzeker welke waarde onze aandelen dan vertegenwoordigen. Dat hangt af van de bedrijfsresultaten tot dat moment.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
We rapporteren jaarlijks over de voortgang. Indien nodig en/of gewenst kan met de raad inhoudelijk de voortgang worden besproken.
Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de ROM Inwest opgenomen opgenomen voor een bedrag van € 1.800
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Naar verwachting is over de hele termijn de nominale inleg gegarandeerd. Maar er is sowieso een (klein) risico dat er geen of minder rendement wordt gemaakt.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen Stichting Halt
Stichtingen en verenigingen
Stichting Halt
Programma 4
Burger en bestuur
Algemeen
Vestigingsplaats
Amstelveen
Website
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeente Bloemendaal, Beverwijk, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Niet van toepassing.
Behartigd openbaar belang
Halt is verantwoordelijk voor de zogenoemde Haltafdoeningen (alternatieve afdoening voor straffen van jeugdigen) conform de landelijke, door het Openbaar Ministerie, vastgestelde regels. Het doel van Halt is om vandalisme en andere vormen van jeugdcriminaliteit te voorkomen, te bestrijden en de oorzaken weg te nemen die tot dit gedrag onder de jeugd leiden. Om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen biedt Halt maatwerk en kijkt naar de individuele situatie van de jongere. In de gemeente Velsen geeft Halt hier onder andere invulling aan door voorlichting te geven in het basis- en voortgezet onderwijs op het gebied van jeugdcriminaliteit, online veiligheid, invloed van de groep en overlast rond de jaarwisseling. Halt participeert ook in netwerken en incidentele netwerkactiviteiten; bijvoorbeeld doorverwijzingen naar Halt bij vuurwerkovertredingen.
Visie op de verbonden partij
Halt wordt ingezet om grensoverschrijdend gedrag bij jongeren te voorkomen. De gemeente neemt voor dit doel jaarlijks uren af, bestemd voor preventieve activiteiten.
Beleidsverslag 2021
In 2021 heeft Halt het moeten doen met een, door de gemeente opgelegde, bezuiniging van € 10.000. Dit betekent dat er minder voorlichtingslessen werden gegeven en Halt ook minder uren participeerde in netwerkbijeenkomsten. Net zoals in 2020 hebben we te maken gehad met sluiting van scholen vanwege lockdowns; hierdoor kon er niet altijd fysiek voor de klas een voorlichtingsles gehouden worden. In de periode dat de scholen open waren heeft Halt wel voor de klas gestaan met voorlichting over diverse thema's. Er is ook een voorlichting over geldezels ontwikkeld die, samen met de andere bestaande lessen, aangeboden zijn aan de scholen in Velsen. Zowel de basisscholen als de middelbare scholen nemen lessen af bij Halt.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Niet van toepassing.
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
34
24
Toelichting financiële gegevens
In 2021 was de gemeentelijke bijdrage € 23.830 bestemd voor het afnemen van 268 uren preventieve activiteiten.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Vanaf 2021 is er een structurele bezuiniging op het budget verwerkt van € 10.000. Deze is in 2021 ingevuld door minder uren aan preventieve activiteiten van Halt af te nemen. Met ingang van de Begroting 2022 is deze bezuiniging teruggedraaid en is de bijdrage € 33.830.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
- Stichtingen en verenigingen Winkelstichting Plein ’45
Stichtingen en verenigingen
Winkelstichting Plein ’45
Programma 5
Organisatie en financiën
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het bestuur van de stichting bestaat uit ten minste 5 en ten hoogste 7 bestuurders, waarvan er 1 wordt voorgedragen door het college van B&W, te weten de heer B. van Zijl.
Behartigd openbaar belang
Het in belang van de goederen- en dienstenvoorziening van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoenden in de gemeente Velsen.
Visie op de verbonden partij
Het in belang van de goederen- en dienstenvoorziening van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoenden in de gemeente Velsen.
Beleidsverslag 2021
Het jaar 2020 stond in het teken van de voorbereiding van groot onderhoud werkzaamheden aan Plein 1945 westzijde en het verkrijgen van groen licht voor de realisatie van het luifelplan. Daarnaast was de aandacht gericht op het verkrijgen van inzicht in de toekomstige locatie van de bibliotheek. In geval van verhuizing van de bibliotheek dienen er plannen gemaakt te worden voor invulling/verbouwing van het bestaande bibliotheek gebouw. Verder is in 2020 een nieuw bestuurslid (Bart Huizinga) toegevoegd aan het Algemeen Bestuur. In 2021 is gestart met de uitvoering van de groot onderhoud werkzaamheden en het luifelplan. Vanuit de gemeente Velsen is voor het luifelplan subsidie verleend vanuit het Winkelfonds Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillige deelname (zie artikel 5, lid 2a).
Welke frictiekosten/Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Nihil.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Het college ontvangt o.g.v. art. 15, lid 7, de door het bestuur van de Winkelstichting vastgestelde jaarstukken. Deze kunnen ter informatie aan de raad worden aangeboden.
Een vertegenwoordiger van het college heeft periodiek overleg met het bestuur van de Winkelstichting.Financieel
Bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Het bestuur van de stichting besluit tot het al dan niet opheffen van de stichting. Bij opheffen zal het bestuur alle bezittingen, inclusief lusten en lasten, om niet aanbieden aan de gemeente.
Financiële gegevens
2020
2021
Eigen vermogen
3.636
Nnb
Vreemd vermogen
2.560
Nnb
Resultaat
34
Nnb
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
0
Nnb
Toelichting financiële gegevens
De Jaarrekening 2020 is op 9 februari 2021 door de Winkelstichting aangeboden aan de gemeente Velsen.
Uit bovenstaand overzicht blijkt dat de stichting het boekjaar 2020 sluit met een ruim voordelig saldo van € 33.509.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.