Autorisatieniveau 2.1
4.3 Onderwijs en leerlingzaken (voordeel € 244.000)
Onderwijsachterstandenbeleid
In 2021 is er meer subsidie verstrekt voor activiteiten binnen het onderwijsachterstandenbeleid. Daarnaast is er extra subsidie verstrekt voor voorschoolse educatie, omdat het aantal peuters dat hieraan deelnam steeg. Per saldo zijn de kosten € 131.000 hoger uitgevallen. Hiertegenover staat dat de gemeente door een herberekening in de definitieve beschikking van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen € 48.000 meer ontving voor het onderwijsachterstandenbeleid. Het saldo van € 83.000 wordt vanuit de gereserveerde middelen gedekt, omdat deze mogen worden ingezet over de looptijd van de planperiode 2019-2022.
Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB)
Zowel de kosten voor de uitvoering van de WEB als de bijdrage die de gemeente ontvangt vanuit centrumgemeente Haarlem zijn per ongeluk niet begroot. Dit levert voor 2021 een saldo op van € 12.000 voordelig. Daarnaast zijn de ontvangen middelen uit voorgaande jaren afgewikkeld en dit levert een aanvullend voordeel op van € 53.000. Per saldo is er een voordeel van € 65.000.
Peuterspeelzalen
Bij de 2e Bestuursrapportage is een bedrag opgenomen bij peuterspeelzalen, maar dit was niet juist. Dit resulteert in een voordeel van € 130.000.
5.1 Sportbeleid en activering (voordeel € 143.000)
Als gevolg van de coronacrisis zijn er minder evenementen en activiteiten voor sportstimulering en schoolsport georganiseerd. Dit leidde tot minder uitgaven en een voordeel van € 143.000.
5.2 Sportaccommodaties (voordeel € 139.000)
Op dit onderdeel worden de doorbelaste personele lasten en overheadkosten voor het zwembad verantwoord. Deze zijn € 139.000 lager dan begroot. De directe kosten van het zwembad zijn bij programma 5 opgenomen.
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (voordeel € 1.615.000)
Preventieve voorzieningen/trainingen jeugd - Jeugd- en jongerenwerk
In 2021 ontving de gemeente een bijdrage compensatie corona van € 283.000 vanuit het Rijk, specifiek bedoeld voor ondersteuning van jongeren. Op basis van deze bijdrage ontving een aantal instellingen subsidie voor het uitvoeren van activiteiten voor jongeren (onder andere een zomerprogramma). De totale kosten zijn € 47.000. Met een bestedingsvoorstel is een verzoek gedaan om het resterende bedrag van € 235.000 over te hevelen naar 2022. Na akkoord van dit bestedingsvoorstel is er nog een voordeel van € 14.000.
Innovatiebudget
In 2021 is € 355.000 beschikbaar gesteld voor pilots en projecten binnen Samenleving in de vorm van een innovatiebudget. In 2021 is er totaal € 237.000 besteed aan verschillende innovatieve projecten op het gebied van armoede, sociaal wijkteams en Sluis 751. Het saldo van € 118.000 wordt niet onttrokken aan de reserve Sociaal domein (zie mutaties reserves).
Fonds sociaal cultureel infrastructuur
Het door de raad beschikbaar gesteld budget is dit jaar maar gedeeltelijk benut. Zowel voor Multifunctionele accommodatie (MFA) Velserbroek als voor Het huis in de Wijk zijn voornamelijk werkzaamheden door de interne organisatie verricht in samenwerking met de betrokken maatschappelijke instellingen. Dit heeft in eerste instantie geleid tot een vermindering van de uitgaven. Vanwege de interne inzet is inhuur van externe expertise uitgesteld. Voor het project wordt projectondersteuning ingehuurd. En een externe projectleider ten behoeve van de uitvoering van MFA Velserbroek. Daarnaast worden er kosten gemaakt voor het functioneel ontwerp en algemene advisering. Alleen voor de uitwerking van de scenario’s voor de stadsschouwburg zijn in 2021 externe kosten gemaakt. De verwachting is dat het resterend budget van € 256.000 hard nodig is in 2022 en verder.
WMO Collectief vervoer en ontmoetingsactiviteiten Volwassenen
Vanwege alle coronamaatregelen is er naar het collectief vervoer en de ontmoetingsactiviteiten voor volwassenen minder vraag geweest. Op het totale budget van bijna € 3 miljoen is € 480.000 minder uitgegeven. Er vond ook een verschuiving naar het onderdeel WMO-dagbesteding maatwerkvoorzieningen plaats, waardoor daar een nadeel is ontstaan (zie taakveld 6.6 en 6.71).
Statushouders
Het budget voor statushouders is in de begroting opgenomen met bedragen voor de invoering van de nieuwe Wet inburgering en de pilot Z-route. Er is door coronatijd in 2021 minder uitgegeven wat leidt tot een voordeel van € 245.000. Er wordt dan ook minder onttrokken uit de reserve Statushouders.
Accommodaties
Voor groot en klein onderhoud aan de gebouwen is € 170.000 niet besteed. De werkzaamheden voor het groot onderhoud worden betaald uit de voorziening onderhoud gebouwen. Een bedrag van € 100.000 wordt doorgeschoven naar 2022 en verder.
De doorbelaste kosten van een kostenplaats zijn per ongeluk niet begroot, dit zorgt voor een verschil van € 37.000. Er is € 29.000 aan exploitatiekosten voor de Brede School in rekening gebracht aan het schoolbestuur. Verder is er voor € 20.000 meer ontvangen aan huren.
6.2 Wijkteams (nadeel €299.000)
Wijkteams
Vanwege het onderzoek naar de integrale toegang van de wijkteams en het aanstellen van een kwartiermaker hiervoor zijn er extra kosten gemaakt. Deze kosten worden gedekt uit het innovatiebudget (zie hiervoor).
Toegang Jeugdhulp
De kosten voor de toegang jeugdhulp laten op dit taakveld een overschrijding zien van € 213.000. Een deel van de kosten voor de toegang jeugdhulp wordt gedekt vanuit de reserve Sociaal domein (zie mutaties reserves). Dit betreft de kosten voor de inzet van praktijkondersteuners huisartsen (POH-ers) en de inzet van jeugdcoaches van het CJG. Per saldo wordt € 116.000 gedekt vanuit de reserve.
Daarnaast zijn er in 2021 een 2-tal aanvullende subsidies verstrekt aan het CJG met het doel het preventieve veld te verstreken en het uitwerken van de maatregelen betaalbare jeugdhulp. De totale kosten zijn € 45.000. De dekking hiervoor staat onder autorisatieniveau 2.2.
7.1 Volksgezondheid (nadeel € 44.000)
In 2021 heeft de gemeente een bijdrage ontvangen voor de Regeling specifieke uitkering lokale preventieakkoorden. Van de totale bijdrage van € 40.000 is € 29.000 besteed in 2021. Het resterende bedrag is meegenomen naar 2022. Dit levert per saldo een nadeel op aan de lastenkant en een voordeel aan de batenkant van € 29.000.
Daarnaast is er in 2021 een toename van de kosten van voor forensische diensten GGD. Er is meer inzet geweest in 2021 voor lijkschouwingen en euthanasie. Tevens is de gemeentelijke bijdrage aan de GGD voor preventieve gezondheidszorg hoger uitgevallen. Per saldo zijn de kosten € 40.000 hoger uitgevallen. Verder is sprake van diverse kleine afwijkingen van per saldo € 4.000 nadelig.