Burger en bestuur

Autorisatieniveau 4.3

Autorisatieniveau 4.3

1.1 Crisisbeheersing en brandweer (nadeel € 297.000)
Uitvoering regeling Functioneel Leeftijdsontslag (FLO)
Door wijzigingen in de wet en regelgeving zijn de kosten voor de uitvoering van de regeling FLO hoger dan begroot. Bij de 2e Bestuursrapportage is hierop al geanticipeerd en een extra onttrekking uit de reserve FLO begroot. De totale verwachte kosten voor 2021 waren € 720.000. Bij definitieve afrekening blijken de kosten echter aanzienlijk hoger, namelijk € 1.022.000, met een nadeel van € 302.000 tot gevolg.
De hogere kosten gelden alleen voor 2021 en worden veroorzaakt door:

  • Een negatief rendement op het Netto Aanvullingsplan ASR. Dit is een landelijk probleem, waarmee alle veiligheidsregio's en de gemeenten van herkomst in 2021 te maken kregen.
  • Onvoldoende levensloopsaldo, waardoor voor veel inactieven het levenslooptegoed per 2021 was uitgeput. Gevolg hiervan is dat werkgevers eerder dan gepland de volledige FLO-uitkering moesten betalen en de vervroegde uittredingsregeling (rvu) moesten afdragen. Dit blijkt een consequentie van landelijke afspraken tussen cao-partijen.
  • Het Belastingplan 2021 dat consequenties heeft op de uitvoering van het FLO-overgangsrecht. Dit betekende dat ook voor degene waarvoor voldoende levensloopsaldo aanwezig was, de werkgevers de FLO-uitkering over de laatste 2 maanden van 2021 moesten financieren.

Overdracht + onderhoud brandweerkazernes
Met ingang van 1 januari 2021 is de overdracht van de brandweerkazernes aan de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) gerealiseerd. Dit is met terugwerkende kracht gebeurd, waardoor mismatches ten opzichte van de begroting en het meerjarig ritme van de beheer- en onderhoudsuitgaven ontstaan. Deze tellen op tot een incidenteel nadeel van € 215.000 in 2021. Zo is de boekwaarde in een keer afgeschreven (de zogenaamde desinvestering). Gesaldeerd met de begrote rentelasten en verrekening van de afschrijvingslasten over 2021 geeft dit een nadeel van € 534.000, maar hier tegenover staat een vergoeding van de VRK, waarvoor in de baten een voordeel is opgenomen van € 516.000. Tevens hebben we in 2021 incidentele kosten voor onderhoud (nulbeurt) en afhandeling belastingen en verzekeringen genomen. Omdat de kazernes eigendom van de VRK zijn, is met terugwerkende kracht een maandelijkse vergoeding voor beheer, onderhoud en kapitaallasten betaald. Deze loopt niet synchroon met de in 2021 begrote middelen voor energie, klein onderhoud en de meerjarige planning voor groot onderhoud (dit jaar was bijvoorbeeld geen onttrekking aan de voorziening groot onderhoud begroot).   

Hiertegenover staat een nog terug te ontvangen deelnemersbijdrage van de VRK van € 231.500. De VRK heeft over 2021 een positief resultaat geboekt mede als gevolg van de Covid-19 pandemie en lastig te vervullen vacatures.

Overige
Daarnaast is sprake van een aantal kleinere afwijkingen, die voornamelijk te maken hebben met beheersmaatregelen in verband met de coronacrisis en optellen tot een nadeel van € 12.000.

1.2 Openbare orde en veiligheid (voordeel € 351.000)
Reddingsbrigade (IJRB)
Door de schaarste aan chips voor elektronica is de levering van een strandambulance aan de reddingsbrigade vertraagd. Hierdoor ontstaat in 2021 een financieel voordeel van € 75.000. Dit bedrag is bedoeld voor de aanschaf van de ambulance(zie 2e Bestuursrapportage) Het bedrag is opgenomen in de bestedingsvoorstellen, zodat bij levering van het voertuig in 2022 aan de financiële verplichtingen kan worden voldaan.
In 2021 hebben de IJmuider Reddingsbrigade en de gemeente hard gewerkt aan verbetering van de (financiële) samenwerking. Vanaf 2022 vindt de financiering plaats op basis van een subsidierelatie. Vanaf de Begroting 2020 is nog uitgegaan van de meerjarige investeringslasten van de IJRB. En de intentie om de kapitaallasten binnen de gemeentebegroting jaarlijks te kunnen egaliseren. Nu dit niet nodig is ontstaat hierdoor in 2021 een voordeel van € 24.000.

Vrijval kapitaallasten
De realisatie van een post op het strand bij de Noordpier heeft nog niet plaats gevonden. Hierdoor ontstaat een voordeel op de kapitaallasten van € 58.000.

Handhaving en toezicht openbare ruimte
Voor het invullen van de vacatureruimte bij de boa's was het nodig externe ondersteuning in te schakelen. Bij 1e Bestuursrapportage zijn extra middelen toegevoegd voor inhuur, werving en selectie. Uiteindelijk is een deel hiervan niet benut. Dit resulteert in een voordeel van € 34.000.

Controle op coronatoegangsbewijzen
In de laatste 2 maanden van 2021 is een subsidieregeling opgetuigd in verband met de controle op de coronatoegangsbewijzen (CTB). Deze regeling had het doel om (horeca-)ondernemers en sportverenigingen te ondersteunen in verband met extra gemaakte kosten voor de toegangscontrole op de corona QR-codes. In totaal is € 51.000 aan subsidies verstrekt (nadeel in de lasten). De regeling wordt via de veiligheidsregio's vanuit het Rijk gecompenseerd. Daarom staat hier in de baten een te ontvangen bedrag tegenover van € 51.000 (voordeel).

Integrale veiligheid
Op de budgetten integrale veiligheid is een voordeel ontstaan van € 104.000:

  • Onder andere is er een onderbesteding op het budget van de regenboogsteden van € 15.000. Vanwege de coronamaatregelen kon een aantal geplande activiteiten in 2021 niet doorgaan. Partnerorganisaties zoals sportverenigingen, middelbare scholen en theaters waren meerdere keren gesloten door lockdowns. Er een bestedingsvoorstel gedaan om dit in 2022 te kunnen inhalen.
  • Door een fout in de begroting was een post toe te rekenen rente opgenomen van € 56.000. Hier blijkt echter geen activum aangekoppeld, waardoor deze begrotingspost kan vrijvallen.
  • Het resterende voordeel (€ 33.000) is een optelsom van kleinere over- en onderbestedingen op de budgetten.

Quickscan havengebied
In de begroting is geen rekening gehouden met ontvangst van het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor een quickscan van het havengebied. Dit geeft een voordeel op de baten van € 30.000. In 2021 is hiervan in samenwerking met het Regionale Informatie- en Expertise Centrum (RIEC) € 10.000 besteed.

Dwangsommen
In 2021 is € 31.000 meer aan ontvangsten dwangsommen ingeboekt dan bij de 2e Bestuursrapportage begroot. Het aantal (en de hoogte) op te leggen dwangsommen is vooraf lastig in te schatten. Nog lastiger te voorspellen is het aantal opgelegde dwangsommen dat uiteindelijk verbeurd wordt verklaard.  

Daarnaast is sprake van een aantal kleinere afwijkingen die optellen tot een nadeel van € 5.000.

Deze pagina is gebouwd op 02/16/2023 14:07:13 met de export van 02/07/2023 14:36:09