Subdoelstelling 3.1.1:
Zorgen voor voldoende groen, optimale bereikbaarheid, een aanvaardbare parkeerdruk, schone openbare ruimte en kwalitatief voldoende wegen.
Wat hebben we gedaan?
Visie op Groen, doorpakken en uitvoeren
In 2019 is een GroenStructuurPlan gemaakt. In het uitvoeringsplan dat hierbij hoort staat wat we doen met groen om de leefomgeving van mens en dier prettiger te maken. Dit deden we in 2021:
- Het ecologisch beheer van de bermen is verder uitgebreid. Steeds meer bermen worden nog maar 1 of 2 keer per jaar gemaaid. Daarbij worden het gras en de overige planten niet gelijktijdig afgemaaid, waardoor insecten en andere kleine dieren hun beschutte omgeving behouden. Dit bevordert de biodiversiteit en maakt de gemeente steeds bijvriendelijker.
- We bevorderen de biodiversiteit door groen en bomen aan te planten die goed zijn voor insecten en andere dieren. Denk daarbij aan bollen en het inzaaien van bloemen- en kruidenmengsels.
- Van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed hebben we subsidie gekregen voor planmatig onderhoud en beheer van de parken Spaarnberg, Schoonenberg en Velserbeek. Deze subsidie willen we gebruiken voor intensiever beheer en onderhoud de komende 6 jaar.
- Op sommige plekken zijn bomen in straten en lanen aangevuld. Een mooi voorbeeld daarvan is de samenwerking met Tennet, waarbij een 2-tal locaties vanuit het Groenstructuurplan zijn uitgewerkt om de boomstructuur verder te versterken. Deze nieuwe aanplant is om bomen te compenseren die Tennet op het terrein van Tata Steel heeft gekapt voor de bouw van een transformatorgebouw. Dit zijn de Pontweg en de Velserbroeksedreef. Uitvoering van de werkzaamheden is gedaan in seizoen 2021/2022.
Klimaatadaptatie
Door klimaatverandering komen extreme regenbuien en hittegolven vaker voor. Met onze openbaar toegankelijke klimaatatlas laten we zien op welke locaties effecten als droogte, wateroverlast of hitte verwacht kunnen worden. De klimaatatlas is een goed begin voor het nemen van maatregelen.
In 2021 hebben 2 scholen hun schoolplein vergroend en zijn daarmee een voorbeeld voor het klimaatbestendig maken van het schoolplein. De gemeente heeft via Operatie Steenbreek bewoners enthousiast gemaakt om hun tuin groener te maken. Een groene leefomgeving is noodzakelijk om waterproblemen en hitteproblemen op te lossen. Met het project Van grijs naar groen heeft de gemeente op diverse locaties bestrating verwijderd en groen toegevoegd. Zo geven we zelf het goede voorbeeld.
Speel- en beweegplan Velsen 2022
In 2021 is het Speel- en beweegplan opgesteld. Begin 2022 is dit plan vastgesteld.
Het Speel- en beweegplan richt zich op de openbare speel- en beweegruimte in gemeente Velsen. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de speel- en sportplekken, maar ook naar de bespeelbaarheid van vrije speelruimte als stoepen, plantsoenen en parken. Een integrale aanpak, waarbij goed wordt gekeken naar de raakvlakken met het Fysieke en Sociale domein, is van belang voor een goede uitvoering van dit beleid.
De doelen voor het nieuwe speel- en beweegplan richten zich op:
- Klimaatbestendigheid en duurzaamheid.
- Inclusiviteit, bespeelbaarheid en toegankelijkheid voor mindervaliden.
- Goede kwaliteit van de speelplekken met voldoende uitdaging voor alle doelgroepen,
- Goed basisaanbod om te bewegen en sporten in de openbare ruimte.
- Ontmoetingsruimte voor jongeren en volwassenen.
De doelen sluiten zoveel mogelijk aan bij het Samenspeelakkoord, programma Duurzaamheid, Groenstructuurplan en een gezonde, rookvrije leefomgeving.
Vergroenen moet je doen; van Grijs naar Groen
Voor het project van Grijs naar Groen zijn we er dit jaar in geslaagd om 610 m² grijze tegels om te vormen in groene plantvakken met een verscheidenheid aan diverse bloemrijke heesters en vaste planten. Ook zijn er 11 bomen aangeplant in dit project.
Uitwerking van de mobiliteitsagenda
De mobiliteitsagenda bestaat uit een groot aantal doelen die zijn ingedeeld in 6 thema’s. Deze thema’s zijn duurzame mobiliteit, verkeersveiligheid, langzaam verkeer, openbaar vervoer, autoverkeer en parkeren. In 2021 startten we met het vernieuwen van de nota met normen voor parkeren. Daarnaast is begonnen met het vernieuwen van de kadernota Parkeerbeleid.
Verbeteringen zijn ook gewoon op straat te zien. Bijvoorbeeld op het gebied van verkeersveiligheid met de tijdelijke maatregelen op de Kanaaldijk in IJmuiden, de aanpassingen bij het Slaperdijktunneltje in Santpoort-Noord en de extra drempels op de Wüstelaan in Santpoort-Zuid. In 2021 is ook het besluit genomen om een blauwe zone in te stellen op de Kennemerlaan. Daarnaast is gewerkt aan een veilige omgeving rondom scholen en het sluipverkeer in Velsen-Noord.
Tot slot is er ook weer een flink aantal laadpalen toegevoegd om elektrisch rijden mogelijk te maken.
Mobiliteit
Velsen werkt samen met Beverwijk, Heemskerk en de Omgevingsdienst IJmond aan onderwerpen die voor alle IJmondgemeenten belangrijk zijn. Daarom is in 2016 het Mobiliteitsfonds IJmond ingesteld. Een belangrijk onderdeel van deze samenwerking is het programma IJmond Bereikbaar, dat samen met het bedrijfsleven wordt uitgevoerd. Dit programma stimuleert onder andere thuiswerken en het mijden van de spits.
Een ander onderdeel van de IJmondiale samenwerking is het gezamenlijke verkeersmodel IJmond. Dit model brengt de verkeersdruk in kaart. En de gevolgen van dat verkeer voor het milieu. In 2021 startten we met het actualiseren van dit verkeersmodel. Het geeft een doorkijkje naar 2030.
In 2021 evalueerden we de samenwerking van de IJmondgemeenten en Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) in het Mobiliteitsfonds. En de meerwaarde ervan voor de regionale mobiliteit. De uitkomst is dat de IJmondgemeenten en ODIJ willen blijven samenwerken aan regionale mobiliteit. En hiervoor een gezamenlijk budget willen behouden. In welke vorm de samenwerking verder gaat, wordt in 2022 verder uitgewerkt.
In verband met de afsluiting van de sluizenroute financierde Rijkswaterstaat in 2021 de 2e pont. Rijkswaterstaat heeft toegezegd ook het 1e kwartaal van 2022 voor haar rekening te nemen. Voor het resterende deel van 2022 wordt waarschijnlijk een beroep gedaan op het mobiliteitsfonds en regionale partners. In 2022 willen we duidelijkheid krijgen over de definitieve financiering.
Reguliere activiteiten
Onderhoud en beheer speel- en beweegplekken
Velsen maakt elk jaar een renovatieplan voor de openbare speelplekken. Daarin staat welke speelplekken dat jaar opnieuw moeten worden aangelegd. En welke moeten worden aangepast in verband met veiligheid of ouderdom van de toestellen. In het najaar 2021 en het voorjaar 2022 worden er 7 speelplekken gerenoveerd. Het gaat om 2 speelplekken in Velserbroek, 4 speelplekken in IJmuiden en 1 speelplek in Velsen-Noord. Waar mogelijk zijn speelplekken en speeltoestellen toegankelijk gemaakt voor kinderen met een beperking.
Beheer en onderhoud van groen en wegen
Een van de taken van de gemeente is om het groen in de openbare ruimte in een goede staat te houden. Er worden in de gemeente Velsen dit jaar 16 plantsoenen gerenoveerd. Bij het renoveren wordt inheemse beplanting gebruikt die past bij de verschillende wijken. De beplanting is daarnaast goed voor insecten zoals bijen en vlinders.
We hebben dit seizoen 260 bomen geplant. Daarvan zijn er 20 nieuw geplant. De andere 240 bomen vervingen bestaande bomen die ziek of dood waren. Daarnaast planten we 20 extra bomen. Op verschillende plekken vergrootten we het stuk grond rondom de boom van de stam (boomspiegels). Hier planten we vaste planten in. Dit verbetert de groei van de boom.
Vanuit renovatie plantsoenen is er op de Pontweg, Santpoortse dreef, Heirweg, Driehuizerkerkweg en enkele andere kleine locaties in totaal 111 bomen in plantsoenen aangeplant. Daarvan zijn er ongeveer 80 ter compensatie van bomen die door iepziekte of noodkap (stormen) de afgelopen jaren zijn verwijderd.
De gemeente zorgt voor het onderhouden en herinrichten van wegen, fietspaden en voetpaden. Daarmee zorgen we voor veilige en begaanbare wegen.
Projecten die in 2021 zijn uitgevoerd zijn onder andere het veiliger maken van plekken waar fietsers oversteken in Velserbroek en het vernieuwen van de Stadsparkrotonde in IJmuiden.
Vervanging riolering en 2e riothermieproject
Ook in 2021 verving de gemeente riolering. De meest bijzondere rioolvervanging is de vervanging in de Eenhoornstraat. Het bestaande riool werd vervangen door een riothermiesysteem. Met riothermie hergebruiken we warmte die in het riool aanwezig is om de nieuwbouw van De Zefier en de Dolfijnzaal te verwarmen. Riothermie is een goed werkende techniek, maar in Nederland nog weinig toegepast. De gemeente Velsen organiseerde tijdens de aanleg een excursie op locatie, omdat we graag onze ervaringen delen met andere gemeenten, waterschappen en bedrijven.
De gemeente heeft in 2021 het riool in de Hoofdstraat vernieuwd door het riool te renoveren zonder de straat open te breken. Deze techniek heet relinen en zorgt voor minder overlast bij de omwonenden.
Het functioneren van de riolering getoetst
In 2021 is een Systeemoverzicht stedelijk water (SSW) opgesteld. Dit is een onderzoek waarin het technische functioneren van de riolering met behulp van een computermodel is doorgerekend en wordt vergeleken met de praktijk. Hierbij wordt vooral getoetst of de afstroming van het afvalwater en hemelwater goed verloopt en er wordt voldaan aan de wettelijke zorgplichten. Op basis van dit plan zijn maatregelen benoemd die het functioneren van de riolering verbeteren of nodig zijn door gewijzigde omstandigheden. Van gewijzigde omstandigheden is onder andere sprake als de hoeveelheid te verwerken water toeneemt door de bouw van meer woningen. De kosten van deze noodzakelijke maatregelen nemen we mee in het water- en rioleringsprogramma. Dit programma wordt in 2022 opgesteld.
Grondwater in de Basisregistratie ondergrond (BRO)
Verdeeld over de gemeente meet de gemeente de grondwaterstand in peilbuizen. In 2021 zijn deze peilbuizen ingevoerd in de Basisregistratie ondergrond (BRO). De BRO is een openbaar toegankelijke landelijke registratie waarin publieke gegevens over de Nederlandse ondergrond worden ingevoerd.
In 2022 worden de grondwaterstanden uit verschillende periodes ingevoerd in de BRO.
Samenwerking binnen de waterketen
De samenwerking tussen de gemeenten in de regio Zuid-Kennemerland, Hoogheemraadschap van Rijnland en PWN is in 2021 voortgezet. Samen streven wij naar minder kosten en het verminderen van de personele kwetsbaarheid bij de organisaties. Ook verbeteren we door samenwerking de kwaliteit van de waterketen. De waterketen is het geheel van drinkwaterwinning, drinkwaterlevering, riolering en rioolwaterzuivering.