Goede financiële positie en beheersing van de risico's.

Goede financiële positie en beheersing van de risico's.

Subdoelstelling 5.1.1:

Goede financiële positie en beheersing van de risico's.

Wat hebben we gedaan?

Verbeteren financiële positie

Het vertrekpunt bij de Kadernota 2021 t/m 2024 was niet rooskleurig: een tekort van € 3 miljoen in het meerjarenperspectief en een weerstandsvermogen dat te laag is om alle risico's af te dekken. In 2021 zijn er maatregelen getroffen om de financiële positie te verbeteren. Het weerstandsvermogen is versterkt door de niet-geoormerkte middelen in bestaande bestemmingsreserves te storten in de Algemene reserve. Dit levert een weerstandsratio op van 1,04. Ook is er een pakket aan bezuinigingsmaatregelen vastgesteld om de kosten te verlagen en zo de begroting weer meerjarig in evenwicht te krijgen.

Nieuw verdeelmodel Algemene uitkering

Algemene deel
Voor de verdeling van het gemeentefonds is een onderzoek gedaan naar de maatstaven en een rechtvaardige verdeling van het fonds over de gemeenten die aansluit bij de taken. De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) bracht medio oktober zijn eindadvies uit over de herverdeeleffecten van de herijking van het Gemeentefonds. De raad ziet een verbetering ten opzichte van het huidige verdeelstelsel. Wel zijn een aantal onderwerpen opgenomen waaraan voldaan zou moeten worden voorafgaand aan de invoer. Begin november heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) om een reactie op het Raad van het Openbaar Bestuur (ROB)-advies gevraagd. Daar heeft het BZK in december op gereageerd. Op basis hiervan zijn nadere aanpassingen gedaan op het verdeelmodel. Op basis van een 1e indicatie lijkt dit voor Velsen een stuk minder negatief uit te pakken, namelijk een nadeel van € 140.000. Bij de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de VNG is op 13 januari een resolutie aangenomen. Hierin wordt aangegeven dat het nieuwe kabinet, het advies over het verdeelmodel van het gemeentefonds van de ROB moet opvolgen. Pas dan kan het nieuwe verdeelmodel worden ingevoerd. Inwerkingtreding is voorzien per 1 januari 2023. De publicatie van definitieve resultaten is uiterlijk in de Meicirculaire 2022.

Sociaal domein
In 2015 zijn de objectieve verdeelmodellen voor de integratie-uitkering Sociaal domein in werking getreden. Op grond van een onderzoek naar de kostenverschillen tussen gemeenten en alternatieven voor het huidige verdeelmodel is een voorstel voor een verdeelmodel gedaan en een geschatte uitkomst voor de individuele gemeente bekendgemaakt. De invoering van het verdeelmodel is uitgesteld naar 1 januari 2023. Een nieuw kabinet zal een besluit moeten nemen over het nieuwe verdeelstelsel.

Bezoekers dragen bij

Het tarief voor de toeristenbelasting 2021 bedraagt € 2,50 per persoon per overnachting voor hotels en huisjes en € 1,50 per persoon per overnachting voor de andere overnachtingsvormen (strandhuisjes, campings, jachthaven en B&B). Door de coronacrisis leidde de verhoging nog niet tot meer inkomsten.
De vermakelijkheidsretributie is met ingang van 2022 vastgesteld voor grote evenementen met een betalend bezoekersaantal van meer van 10.000. Het tarief bedraagt € 0,75 per betalende bezoeker bij evenementen met een bezoekersaantal van 10.000 of meer. Beide belastingsoorten zijn overgedragen aan de Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland (BSGR), die de belastingen oplegt en invordert.

Reguliere activiteiten

Binnen de financiële processen zijn de financiële administratie, de planning en control (P&C) en treasury de belangrijkste processen. Deze zijn gericht op het in control zijn van de financiën van de gemeente. Het P&C proces dient tevens om het politieke bestuur te informeren over voortgang en stand van zaken, om verantwoording af te leggen en kaders te kunnen stellen.
Treasury zorgt ervoor dat op een doelmatige en efficiënte manier financiering gevonden wordt voor de activiteiten van de gemeente.

Deze pagina is gebouwd op 02/16/2023 14:07:13 met de export van 02/07/2023 14:36:09