Subdoelstelling 5.2.1:
Efficiënt ondersteunen van de gemeentelijke taken.
Wat hebben we gedaan?
Aanpassing huisvesting
Nieuw Zoneplan, een nieuwe indeling van de domeinen over de verdiepingen van het gemeentehuis, passend bij de bij de gewijzigde organisatiestructuur
Aansluitend op de vernieuwde organisatiestructuur is in 2021 een nieuw zoneplan in het gemeentehuis vastgesteld en uitgevoerd. De oude verdeling van vakgroepen over het gebouw sloot niet meer aan bij de nieuwe organisatiestructuur. Daarbij paste het ook niet bij de gewenste manier van (samen)werken. Het was een flinke operatie met interne verhuisbewegingen en aanpassingen op de werkvloer.
Zoals omschreven in de huisvestingsvisie en het huisvestingsconcept willen we meer transparantie en flexibiliteit in het gebouw om integraal samenwerken en ontmoeten te stimuleren. In ons werkconcept hanteren we tevens het uitgangspunt dat teams zoveel mogelijk een eigen zone in het gemeentehuis hebben. Een teamzone is een gebied dat voor medewerkers als uitvalsbasis fungeert waarin een grote variatie aan werkplekken aanwezig is. Zo kunnen medewerkers een werkplek kiezen die past bij wat ze te doen hebben maar bovenal elkaar makkelijk kunnen vinden en goed kunnen samenwerken. Naast teamzones zijn er ook gedeelde zones en specials voor bijvoorbeeld in stilte werken, bellen/digitaal overleggen, vergaderen en ontmoeten.
Er is een logische verdeling gemaakt in de verdeling over het gebouw waardoor bijvoorbeeld de teams van Domein Samenleving op dezelfde etage werken en de teams van Domein Fysieke Leefomgeving ook op een eigen etage gebruiken.
In iedere zone is de werkomgeving dusdanig aangepast dat transparantie en samenwerken vergemakkelijkt is.
De geplande aanpassing van de 1e verdieping in het hoofdgebouw en het creëren van een raadlobby zijn door deze (extra en onvoorziene) tussenstap in het project huisvesting en door gevolgen van corona vertraagd.
Nieuw vastgoedbeleid: Kadernota Vastgoed
De raad stelde in juni 2021 de kadernota Vastgoed vast. Hierin staat hoe de gemeente omgaat met haar vastgoed (gronden, gebouwen). En welke afwegingen wij maken over het bezit, de exploitatie en het (technisch en financieel) beheer ervan.
De kadernota Vastgoed geeft ook duidelijkheid over rollen en verantwoordelijkheden van de verschillende afdelingen. We zijn open naar de organisatie en naar de buitenwereld.
Project maatschappelijk vastgoed in 2021
De oorspronkelijke doelstellingen uit 2017 voor dit project zijn nog steeds van toepassing.
Gemeente Velsen stimuleert de samenwerking tussen cultuur- en welzijnsorganisaties. Door gezamenlijk gebruik van gebouwen zijn er minder vierkante meters aan maatschappelijk vastgoed nodig. De besparing die dit oplevert, zetten we in voor verbouw of nieuwbouw van maatschappelijke gebouwen. Op deze manier zorgen we ervoor dat de huisvesting van maatschappelijke organisaties klaar is voor de toekomst. In 2021 gebeurde het volgende:
Buurthuizen
De raad besloot om buurthuis De Spil te sluiten en om van buurthuis De Dwarsligger een Huis van de Wijk te maken.
Buurthuis De Spil sloot in juli 2021, nadat de activiteiten op andere plekken waren ondergebracht.
Buurthuis De Dwarsligger wordt een Huis van de Wijk waar buurtbewoners een grotere rol krijgen in het bedenken en organiseren van activiteiten. In 2021 startten we samen met Stichting Welzijn Velsen met het uitwerken van de plannen hiervoor.
Stadsschouwburg op weg naar de toekomst
In 2021 liet de gemeente uitgebreid onderzoek doen naar mogelijkheden (scenario’s) voor de toekomstige stadsschouwburg.
- Met welke functies en partners wordt de stadsschouwburg uitgebreid?
- Wat betekent dit voor het pand of de locatie?
- En wat gaat dit kosten?
We spraken hiervoor met diverse maatschappelijke organisaties over (onderlinge) samenwerking en hun wensen voor het gebruik van de toekomstige stadsschouwburg. Deze organisaties waren onder andere Stadsschouwburg Velsen, Stichting Bibliotheek Velsen en Stichting Welzijn Velsen. Besluitvorming volgt in 2022.
Multifunctionele Accommodaties (MFA’s) Velserbroek en IJmuiden
In 2021 werkten we aan de plannen voor deze 2 MFA’s. Voor de MFA Velserbroek is in 2021 door de raad een duidelijke richting bepaald. Het betreft het pand van de bibliotheek waaraan meer functies en maatschappelijke organisaties worden toegevoegd.
Sluis 751
In 2021 realiseerden wij in ons pand aan de Lange Nieuwstraat een multifunctioneel centrum. Het is een toegankelijke plek waar inwoners makkelijk kunnen binnenlopen voor ontmoeten, werk, dagbesteding, vrijwilligerswerk en zorg. Hier zijn de volgende organisaties gehuisvest: Reakt, Stichting Buitengewoon, IJmond Werkt!, Stichting Welzijn Velsen, Boerderij Landzicht en het Sociaal Wijkteam Velsen. Ook andere organisatie gaan hier ruimtes gebruiken voor hun activiteiten.
In de programma’s 2 en 3 worden sommige van deze deelprojecten nader toegelicht.
Verduurzaming gemeentelijke panden
Vanaf 2020 staat jaarlijks een bedrag van € 400.000 in de begroting voor duurzame investeringen in de gemeentelijke panden. We verduurzamen zoveel mogelijk op momenten dat ook het (groot) onderhoud wordt gedaan. Daarnaast houden we rekening met wettelijke verplichtingen.
In 2021 voerden we onderstaande werkzaamheden uit:
- Buurtcentrum 't Brederode Huys: HR glas vervangen door HR++ glas (betere isolatie) en gestart met het vervangen en isoleren van het dak.
- Gemeentehuis westgevel: HR glas vervangen door HR++ glas.
- Bibliotheek Velserbroek: dak vervangen en geïsoleerd.
- Sporthal IJmuiden-Oost: luchtbehandelingskast vervangen door een WTW-unit (Warmte TerugWin).
Verder is in oktober 2021 de nieuwe en duurzame Duinwijkzaal opgeleverd. Het betreft een gymzaal met extra lokalen voor basisschool De Zefier. Het is een Bijna EnergieNeutraal Gebouw (BENG):
het gebouw wordt verwarmd door riothermie (warmte uit het riool) en stroom wordt opgewekt door zonnepanelen.
Een beter binnenklimaat voor De Brede School in Velsen-Noord
In 2020 en 2021 investeerde gemeente Velsen in maatregelen om het binnenklimaat van De Brede School in Velsen-Noord te verbeteren. Het pand uit 2015 bestaat uit een basisschool, een wijkcentrum, een peutercentrum en een gymzaal. De gebruikers klaagden over het binnenklimaat (te lage luchtvochtigheid, benauwdheid, temperatuur te hoog of te laag). Gemeente Velsen gaf opdracht voor een uitgebreid onderzoek naar het binnenklimaat en het energieverbruik. Op basis van het advies investeerde gemeente met name in extra zonwering en een omkeerbare warmtepomp met vloerkoeling.
De belangrijkste transacties in 2021 met betrekking tot het vastgoed
Op bedrijventerrein De Grote Hout in Velsen-Noord is het volledige eigendom van een erfpachtperceel overgedragen. Dit geeft een eenmalige opbrengst. De erfpachtvergoeding die gemeente jaarlijks voor dit perceel ontving (canon), komt hiermee te vervallen.
Kwijtschelding gebruiksvergoeding gemeentelijk vastgoed in verband met coronamaatregelen 2e lockdown
Gemeente Velsen geeft vastgoed (grond, gebouwen en sportaccommodaties) in gebruik aan verschillende partijen. Dit gebeurt bijvoorbeeld via een huur- of erfpachtovereenkomst. Vanwege de coronamaatregelen moesten sommige gebruikers verplicht de deuren sluiten. Het college besloot onder bepaalde voorwaarden gebruikers tegemoet te komen, door gedeeltelijke kwijtschelding van de gebruiksvergoeding. In 2020 zijn hiervoor 2 uitvoeringsregelingen vastgesteld. De 2e regeling (2e lockdown) ging om de periode tussen 15 december 2020 (of zoveel eerder als de van overheidswege verplichte sluiting was ingegaan vanaf uiterlijk 1 september 2020) tot en met 31 maart 2021. Voor deze regeling kwamen 11 gebruikers in aanmerking. Vooral gebruikers uit de horeca-, retail- en cultuursector.
Eind november 2021 kondigde het kabinet opnieuw een lockdown af. Ook ligt er sinds december 2021 een uitspraak van De Hoge Raad over kwijtschelding van gebruiksvergoeding door verhuurders/vastgoedeigenaren. Daarom kijken we naar een eventuele nieuwe (3e) uitvoeringsregeling.
Reguliere activiteiten
In dit programmaonderdeel (5.2) zijn diverse processen opgenomen die de organisatie ondersteunen bij het uitvoeren van de wettelijke en overige taken. Hieronder vallen de activiteiten die als overhead worden gezien, zoals bijvoorbeeld Financiën, Human Resources, Facilitair (onder andere bodes), directie.