Subdoelstelling 4.2.1:
Velsen biedt een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening.
Wat hebben we gedaan?
Dienstverlening
Strategische invulling dienstverlening
Velsen wil structurele aandacht voor innovatie en borging van de gemeentebrede dienstverlening. Om de organisatie hierin te verbeteren, zijn we in 2021 gestart met het project online dienstverlening. Hiervoor is in 2021 een projectleider digitale dienstverlening gestart. In het project online dienstverlening komen alle initiatieven samen die onze online dienstverlening verbeteren. Het doel is om van projecten (zoals bijvoorbeeld Track & Trace en MijnOverheid) 1 project te maken. En te zorgen dat de inzet van medewerkers en geld bijdraagt aan ons gezamenlijke doel op het gebied van dienstverlening.
Begrijpelijke brieven
Samen met domein Samenleving werken we aan het begrijpelijk herschrijven van brieven die vaak verstuurd worden, of een groot bereik hebben. We herschrijven de brieven op taalniveau B1. Taalniveau B1 staat voor eenvoudig Nederlands. De meeste mensen begrijpen teksten op taalniveau B1. Ook mensen die geen (hoge) opleiding hebben gehad. Een tekst op B1-niveau bestaat uit makkelijke woorden die bijna iedereen gebruikt. En uit korte, eenvoudige en actieve zinnen. We herschrijven 184 Participatiewet brieven. Van die brieven hebben we er 58 herschreven. Deze brieven werden 40.103 keer verstuurd. Dat is bijna 88% van onze poststroom.
Verkiezingen
De leden van de Tweede Kamer worden eenmaal in de 4 jaar rechtstreeks gekozen. De verkiezingen vonden plaats op 17 maart 2021. Ondanks coronatijd zijn deze verkiezingen in de gemeente Velsen succesvol verlopen. Mede door de mogelijkheid om vervroegd te stemmen en het briefstemmen.
Digitaal aangifte overlijden
In 2021 breidden we onze digitale dienstverlening uit door het aanbieden van digitaal aangifte overlijden. Begrafenisondernemers met E-herkenning kunnen de aangifte via ons digitale loket aangifte doen en hoeven hiervoor niet naar het gemeentehuis.
Online aanvragen rijbewijzen
Vanaf 1 november 2021 kan het rijbewijs in de gemeente Velsen voor verlenging online worden aangevraagd. De aanvraag verloopt via de RDW en de burger kan het rijbewijs na 3 werkdagen afhalen bij de gemeente Velsen www.verlorenofgevonden.nl
Reguliere activiteiten
Producten Burgerzaken
Burgerzaken werkt uitsluitend op afspraak, wat door inwoners van Velsen als zeer prettig wordt ervaren. Geen wachttijden meer. Burgers zonder afspraak komen nauwelijks meer voor. Mocht dit het geval zijn wordt er ter plekke een afspraak gemaakt. Het werken op afspraak brengt met zich mee dat afspraaktijden moeten worden nageleefd en normtijden gehaald dienen te worden. Naast de fysieke klantcontacten (27.730 burgers) worden binnengekomen e-mailberichten, poststukken en faxen binnen de daarvoor gestelde termijn afgehandeld.
Kwaliteit Basisregistratie Personen (BRP)
Toetsing van de kwaliteit van de lokale BRP vond plaats in de vorm van een rapportage aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Zowel op het gebied van persoonsgegevens als op het gebied van reisdocumenten. Ook vinden zowel dagelijks als maandelijks interne kwaliteitscontroles plaats. De gemeente Velsen scoorde in 2021 boven de wettelijke norm.
Verantwoording
Velsen legt elk jaar verantwoording af aan de beveiligingsfunctionaris over hoe zij de afgifte van reisdocumenten en rijbewijzen heeft geregeld. De burgemeester rapporteert op zijn beurt aan de burgemeester. Er zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd in 2021.
Jaarlijkse risicoanalyse Burgerzaken en de uitwijkoefening naar de brandweer
Velsen leeft het Informatiebeveiligingsplan Burgerzaken na, voert het uit en maakt een risicoanalyse. Het informatiebeveiligingsplan werd in 2021 geactualiseerd en de risicoanalyse werd uitgevoerd. De uitwijkoefening ging niet door vanwege technische problemen. Deze vindt nu plaats na de verkiezingen van de leden van de gemeenteraad in 2022.
Nederlander worden
Om de 6 weken vindt er een naturalisatieceremonie plaats. Hierbij krijgen burgers de Nederlandse nationaliteit. In 2021 was er een stijging van het aantal naturalisaties ten opzichte van 2020.
Bijwerken informatiebeveiligingsplan Burgerzaken
Velsen leeft het Informatiebeveiligingsplan Burgerzaken na, voert het uit en maakt een risicoanalyse. Hierdoor worden of zijn maatregelen genomen die de risico’s in voldoende mate afdekken op het ontstaan van aanzienlijke schade. Ook wordt er bekeken of we voldoen aan alle wettelijke voorschriften rondom informatiebeveiliging.
Het informatiebeveiligingsplan werd in 2021 geactualiseerd en de risicoanalyse wordt uitgevoerd. De uitwijkoefening heeft niet plaatsgevonden vanwege technische oorzaken. Deze zal nu plaatsvinden na de verkiezingen van de leden van de gemeenteraad in 2022.
Verloren en gevonden voorwerpen
De gemeente wil meldingen van verloren en gevonden voorwerpen zo efficiënt mogelijk afhandelen. En graag zo veel mogelijk mensen hun eigendom terugbezorgen. De gemeente publiceert de meldingen van gevonden voorwerpen op www.verlorenofgevonden.nl . Burgers kunnen daar zelf kijken of hun voorwerp gevonden is. Ook kunnen zij daar een door hen gevonden of verloren voorwerp melden. In coronatijd vragen wij inwoners gevraagd om gevonden spullen thuis te bewaren. In 2021 hebben wij op 726 gevonden voorwerpen en 439 verloren voorwerpen administratief verwerkt.
Gemeentelijke belastingen
Met ingang van 1 januari 2021 zijn alle gemeentelijke belastingwerkzaamheden overgedragen aan de Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland (BSGR). De BSGR heft en int de gemeentelijke belastingen en heffingen. Dit varieert van hondenbelasting tot onroerende zaakbelasting en riool- en afvalstoffenheffing. Maar ook de parkeerbelasting, (wabo)leges, marktgelden, lijkbezorgingsrechten enzovoort. De precariobelasting (vergoeding voor het gebruiken van openbare grond) voor kabels en leidingen van nutsbedrijven is in 2021 voor de laatste keer opgelegd. Dit mag na 2021 niet meer.
Bezwaar en beroep Belastingen en Invordering
Elk jaar maken inwoners bezwaar tegen opgelegde belastingaanslagen en WOZ-beschikkingen, of zij gaan in beroep. Met ingang van 1 januari 2021 worden deze door de BSGR afgehandeld.
Afhandeling kwijtscheldingsverzoeken
Met ingang van 1 januari 2021 handelt de BSGR de aanvragen af van inwoners die een verzoek om kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen hebben ingediend. Dit betreft de afvalstoffenheffing, rioolheffing en de hondenbelasting (alleen voor de 1e hond).
Bijwerken informatiebeveiligingsplan Belastingen en Invordering
Met ingang van 2021 ligt de verantwoordelijkheid voor de informatiebeveiliging van belastingen en invordering bij de BSGR.
WOZ-beschikkingen
Met ingang van 2022 is de oppervlakte (m²) van elk WOZ-object bepalend voor de WOZ-waarde. Tot 2022 was dit de inhoud (m³) van het WOZ-object. In 2021 zouden de werkzaamheden die hiervoor moeten plaatsvinden worden afgerond. Deze vragen echter meer tijd dan verwacht. Als gevolg daarvan zullen de WOZ-beschikkingen 2022 naar verwachting eind april 2022 worden vastgesteld. Hierdoor zullen de aanslagen gemeentelijke belastingen 2022 ook eind april 2022, 2 maanden later dan normaal, worden verzonden.